معرفی برج خنک کننده
نوشته شده توسط : آذین تهویه

برج خنک کننده چه اهداف و مقاصدی را دنبال می کنند؟

تعریف زیادی در ارتباز با برج خنک کننده در سایتهای مختلف شنیده اید و همه متفق القول به این نکته اشاره دارند که برج خنک کننده یک دستگاه حذف گرما است که از آب برای انتقال گرمای زاید و مازاد تولیدی در خلال فرآیندهای صنعتی و خانگی  به جو استفاده می کند. یک برج خنک کننده تجاری و صنعتی بر اساس اصل حذف گرما از آب و اختلاف چگالی بین دو سیال ( آب  و هوا ) با تبخیر بخش کوچکی از آب که در داخل سیستم خنک کننده به گردش در می آید عمل می کند. مخلوط شدن آب گرم و هوای خنک تر، گرمای نهان تبخیر را آزاد می کند و باعث خنک شدن آب می شود. با نگاه به ساختمانهای بزرگتر اعم از ادارات ، بانکها ، مدارس ، بیمارستانها و ... ممکن است متوجه واحدهای مربعی یا استوانه ای شکل با پنکه در بالای آنها شوید.  بله اینها دقیقا همان برجهای خنک کننده یا همان کولینگ تاور هستند. در واحد خانگی و تجاری بهتر است برای ضرورت استفاده از برج خنک کننده بگوییم که هیچکسی مایل به اطراق در کاربری با تهویه نامطبوع حتی برای لحظاتی اندک نمی باشد. از سوی دیگر، ساختمان‌هایی که خنک‌کننده‌ی عالی دارند، حتی اگر فقط برای لذت بردن از هوا باشد، شما را وادار به بازگشت می‌کند. این تا حد زیادی به لطف مدرن سازی و نوآوری مداوم سیستم برج خنک کننده تجاری است.

هدف از نصب و راه اندازی کولینگ تاور در اکثر ساختمانها چیست؟

برج خنک کننده در واقع  برای  خنک کردن آب استفاده می شود و یک مبدل حرارتی کاملا تخصصی بزرگ است که گرمای ساختمان را به اتمسفر خارج می کند و آب سردتر را به چیلر باز می گرداند. یک برج خنک کننده آب، آب گرم را از چیلر دریافت می کند. این آب گرم به آب کندانسور معروف است زیرا در کندانسور چیلر گرما می گیرد. چیلر معمولا در یک سطح پایین تر است، مانند یک زیرزمین. نقش برج خنک کننده خنک کردن آب است، بنابراین می تواند برای گرفتن گرمای بیشتر به چیلر بازگردد. هرجا چیلر آب خنک استفاده گردد ردپای برج خنک کننده نیز پیدا خواهد شد. از آنجایی میزان خنک سازی چیلر آب خنک بیشتر است شاید کاربران زیادی مایل به تهیه پکیج خنک کننده متشکل از برج خنک کننده و چیلر آب خنک باشند. گروه صنعتی آذین تهویه نیز با تولید انواع برج خنک کننده با کیفیت خوب و رقابتی در کنار شما عزیزان برای دستیابی به تهویه بهتر خواهد بود.

نحوه خنک کاری برج خنک کننده :

تجهیزات تهویه مطبوع و فرآیندهای صنعتی گرما را بصورت تن تبرید تحویل برج خنک کننده می دهند که برج خنک کننده موظف است طی گردش مکرر آب در داخل سیستم و اعمال برخی از فرایندها ، آن را خنک سازی کند و به سوی آنها بازگرداند. آب بیش از حد گرم شده از طریق لوله ورودی برج خنک‌کننده در داخل سیستم جریان می‌یابد و در معرض هوای خنک و خشک قرار می‌گیرد. گرما از طریق تبخیر آب برج خنک کننده در حال گردش را ترک می کند. سپس آب سردتر دوباره وارد تجهیزات یا فرآیند تهویه مطبوع می شود تا آن تجهیزات خنک شود و چرخه خنک کننده بارها و بارها تکرار می شود. هنگامی که کندانسور گرم وارد برج خنک‌کننده می‌شود، آب از چند نازل عبور می‌کند که آب را به قطرات کوچکی در سراسر پر می‌پاشند، که سطح آب را افزایش می‌دهد و از طریق تبخیر بیشتر باعث از دست دادن گرما بهتر می‌شود. هدف فن در بالای برج خنک کننده آب آوردن هوا از پایین برج و حرکت آن به سمت بالا و خارج در خلاف جهت آب گرم کندانسور در بالای دستگاه است. هوا گرما را از طریق تبخیر آب از برج خنک کننده به جو منتقل می کند.

اهمیت استفاده از برج خنک کننده :

برج خنک‌کننده صنعتی جزء کلیدی بسیاری از سیستم‌های تبرید است و می‌توان آن را در صنایعی مانند نیروگاه‌ها، فرآوری‌های شیمیایی، کارخانه‌های فولاد و بسیاری از شرکت‌های تولیدی که خنک‌سازی فرآیندی ضروری است، یافت. همچنین، برج های خنک کننده تجاری را می توان برای تامین سرمایش راحت برای ساختمان های تجاری بزرگ مانند فرودگاه ها، مدارس، بیمارستان ها یا هتل ها استفاده کرد.

یک برج خنک کننده صنعتی می تواند بزرگتر از یک سیستم HVAC باشد و برای حذف گرمای جذب شده در سیستم های آب خنک کننده در گردش مورد استفاده در نیروگاه ها، پالایشگاه های نفت، کارخانه های پتروشیمی، کارخانه های فرآوری گاز طبیعی، کارخانه های فرآوری مواد غذایی و سایر تاسیسات صنعتی استفاده می شود.

با افزایش نرخ جمعیت در سراسر جهان، افزایش زیادی در میزان نیازهای جهان برای محصولات تولیدی وجود داشته است. این امر باعث شده است که بخش صنعتی هر روز محصولات بیشتری تولید کند که گرمای فرآیند تولید بیشتری تولید می کند. ماشین آلات و فرآیندهای صنایعی که مقادیر زیادی گرما تولید می کنند باید به طور مداوم خنک شوند تا آن ماشین ها بتوانند به طور موثر به کار خود ادامه دهند. کارآمدترین، موثرترین و کم هزینه ترین راه حل برای از بین بردن این گرما، نصب برج خنک کننده است.

انواع برج خنک کننده :

سیستم های برج خنک کننده اغلب برای فرآیندهای صنعتی حیاتی هستند. این سازه‌های استوانه‌ای یا مکعبی بلند، با روکش باز، وظیفه خنک‌کردن آب تولید شده از جریان هوای خنک‌کننده راحت صنعتی یا HVAC را بر عهده دارند. آنها بر اساس نوع کشش (طبیعی یا مکانیکی) و جهت جریان هوا (کنتر یا متقاطع) طبقه بندی می شوند.

سیستم های برج خنک کننده با جریان طبیعی( بدون فن ):

معمولاً برای نیروگاه ها و صنایع بزرگ با جریان آب خنک کننده بی نهایت استفاده می شود. این برج با حذف گرمای اتلاف از طریق بالا آمدن هوای گرم که سپس در جو آزاد می شود، کار می کند. این برج ها بلند هستند و شکل هذلولی دارند تا جریان هوای مناسب را القا کنند.

سیستم های برج خنک کننده جریان مکانیکی  :

در این نوع از برجها هوا توسط یک فن که هوا را از طریق برج به گردش در می آورد، از داخل سازه عبور می کند. فن های رایج مورد استفاده در این برج ها شامل فن های پروانه ای و فن های گریز از مرکز می باشد. در حالی که برج‌های پیش‌کش مکانیکی مؤثرتر از برج‌های کشش طبیعی هستند، در نتیجه انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و در نتیجه کارکردشان هزینه بیشتری دارد.

برج خنک کننده جریان متقاطع :

این برج دارای طرحی است که به هوا اجازه می دهد تا به صورت افقی از میان پر و سازه برج به یک منطقه پلنوم باز جریان یابد. آب گرم از حوضه های توزیع به سمت پایین جریان می یابد. با این حال، فن ها و درایو موتور نیاز به ضد آب و هوا در برابر رطوبت دارند که می تواند منجر به یخ زدگی شود و کارایی آن را کاهش دهد.

سیستم های برج خنک کننده جریان مخالف :

این نوع از برجها طرحی دارند که در آن هوا به سمت بالا حرکت می کند و جریان مخالف با آب گرم به سمت پایین حرکت می کند تا هوا خنک شود. این امر موجب می شود تا حداکثر عملکرد را از هر مدل دیگر در هر موقعیت جغرافیایی داشته باشید و نیاز به پمپ  را به حداقل می رساند. همچنین، سیستم برج خنک کننده جریان مخالف در شرایط آب و هوای سرد کمتر یخ می زند و می تواند در دراز مدت در مصرف انرژی صرفه جویی کند. تمامی  برج های خنک کننده دلتا  دارای این مزایا هستند.

برج خنک کننده با پیش نویس القایی :

معمولاً با یک فن در بالای برج خنک‌کننده نصب می‌شوند که اجازه می‌دهد هوای گرم خارج شود و هوا را به سراسر آن بکشد. سرعت بالای هوای خروجی احتمال چرخش مجدد را کاهش می دهد. برای جلوگیری از گیر افتادن قطرات آب در هوای جریان خروجی، از قطره گیر برج خنک کننده استفاده می شود. برج های کشش القایی کارآمدتر هستند زیرا 30٪ تا 75٪ انرژی کمتری در مقایسه با طرح های کشش اجباری مصرف می کنند. 

سیستم های برج خنک کننده با پیش نویس اجباری :

این سیستم برج خنک کننده شبیه بادکش القایی است، اما تفاوت اساسی آن در این است که فن متحرک هوا در پایه برج خنک کننده قرار می گیرد که به هوا اجازه می دهد از پایین عبور کند. استفاده از آنها به دلیل چالش های توزیع آب، فن های پرقدرت و با میزان مکش بالا و امکان گردش مجدد محدود است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با برج خنک کننده و قطعات برج خنک کننده به وب سایت آذین تهویه مراجعه نمایید.

 

 





:: برچسب‌ها: برج خنک کننده , قیمت برج خنک کننده , تولید برج خنک کننده , خرید برج خنک کننده , تولید کننده برج خنک کننده , برج خنک کننده آذین تهویه ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: